Iedereen heeft wel eens een webshop bezocht en deze binnen een paar tellen weer weg geklikt. Er zijn veel manieren om websitebezoekers te verliezen, bijvoorbeeld wanneer de pagina’s niet laden, bezoekers overspoeld worden met hinderlijke pop-ups of als de tekst niet goed leesbaar is. Niet alleen verlies jij deze bezoekers, ze gaan direct op zoek naar de webshop van een concurrent die wel goed werkt. Het runnen van een webshop is niet eenvoudig en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is het belangrijk om op te vallen tussen al die verschillende webshops. Online is in en krijgt naar alle verwachting een nog grotere rol in ons dagelijks leven. Om de webshop tot een succes te maken en online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je als beheerder van een webshop kunt doorvoeren.
Content, e-mail en social media
Het is voor jouw website van belang om een goede balans te vinden tussen verschillende bronnen. Verdeel je verkeer daarom uit verschillende bronnen, zoals content, e-mail en social media. Bovenaan het lijstje staat het laten aansluiten van de content op datgene wat de bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dat hoeft niet altijd een product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een informatief artikel zijn. Publiceer in dat geval een artikel waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Dit maakt je ook beter vindbaar in Google, omdat je schrijft over je expertise. Het biedt je ook meteen content voor in de nieuwsbrief die je per e-mail verstuurd of je wekelijkse social media post. Het belang van online adverteren op verschillende kanalen is tegenwoordig erg groot.
Meten is weten
Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld en zoekopdrachten worden gemeten.
Klanttevredenheid
Steeds meer mensen controleren de reviews van een product voordat zij deze bestellen. Het is dan ook van groot belang om je klanten zo tevreden mogelijk te houden. Dit doe je door de prijzen juist in te richten, de meest gangbare betalingsmethoden aan te bieden, gratis verzending en/of retour aan te bieden en de producten te voorzien van reviews. Daarnaast moeten klanten je bedrijf goed kunnen bereiken, zowel telefonisch als per e-mail of chat. Een korte reactietijd is hierbij van essentieel belang.